Tv en internet problemen

Het afsluiten van een nieuw televisie- en internetabonnement doe je niet zomaar. Het is de bedoeling dat deze aansluit op jouw behoeften en dat je je hier natuurlijk niet blauw aan betaalt. Daarom is het altijd goed om je te oriënteren op de markt en te kijken wat er op dit moment wordt aangeboden. Dit doe je gemakkelijk via een vergelijkingswebsite en daarvan zijn er voldoende te vinden. Tijdens het vergelijken, kiezen en afsluiten van je nieuwe contract kun je echter tegen verschillende vragen aanlopen. Hier vind je de oplossingen voor de meest voorkomende problemen.

Probleem 1: het kiezen van de beste vergelijkingssite

Er zijn een groot aantal vergelijkingssites te vinden waarmee je je televisie- en internetpakketten kunt uitkiezen. Het probleem is echter dat deze niet altijd de juiste bedoelingen hebben en ook niet altijd een objectieve selectie laten zien. Als je je afvraagt welke van de vergelijkingssites te kiezen, dan kun je onderstaande tips gebruiken om de naald in de hooiberg te vinden.

  • Alleen onafhankelijk: kies alleen voor onafhankelijke vergelijkingssites en als dit onduidelijk is, gebruik de website dan niet. Onafhankelijk betekent in dit geval dat de website-eigenaren niet verdienen aan jouw transactie en dat ze dus eerlijk, objectief en betrouwbaar zijn. Is de website die je gebruikt niet onafhankelijk, dan kan het zijn dat de resultaten die je ziet op een subjectieve manier zijn gepresenteerd.
  • Zo breed mogelijk: een ander belangrijk criterium is dat je met je vergelijking zo veel mogelijk providers kunt bereiken. Controleer dus hoeveel providers bij de website zijn aangesloten en welke dit zijn. Eventueel kun je dan nog een tweede vergelijkingswebsite uitkiezen om een zo groot mogelijke dekking te realiseren. Alleen als je alles wat de markt in aanbieding heeft hebt gezien kun je een weloverwogen beslissing maken.

Probleem 2: te veel resultaten

Als je eenmaal een goede vergelijkingswebsite hebt gevonden en deze heeft een zeer brede dekking, dan is het tijd om je vergelijking uit te voeren. Soms kan het dan lijken alsof er te veel resultaten naar voren komen en dat je geen idee hebt waar je moet beginnen. Er is een zeer gemakkelijke manier om het aantal resultaten te versmallen en relevanter te maken voor jouw wensen. De filters die worden aangeboden door de website dienen ervoor om jouw zoektocht gemakkelijker te maken. Zo kun je invoeren hoe snel je internet minimaal moet zijn, welke zenders je per se wilt kunnen zien, of je televisie wilt opnemen, of je een maandelijks opzegbaar- of een jaarcontract wilt enzovoorts. Gebruik deze filters daarom in je voordeel en verwijder de resultaten die op jou toch niet van toepassing zijn.

Probleem 3: de snelheid van je internet

Veel mensen kiezen hun pakket op de snelheid van het internet dat wordt aangeboden. Hoe sneller het internet, hoe beter, is een veel voorkomende gedachte. Niets is echter minder waar. Een tweepersoonshuishouden met een gemiddeld internetgebruik (sociale media, YouTube, surfen, e-mail) heeft aan 20 Mbit/s al voldoende. Dit lijkt weinig vergeleken wat er in de andere pakketten wordt aangeboden, maar waarom zou je meer betalen als je dit niet nodig hebt. Ter vergelijking: een groot gezin met een aantal zware gebruikers die dagelijks interactief gamen, series downloaden, 4K televisiekijken, met alle apparaten op de wifi zijn ingelogd en die veel streamen heeft aan 400 Mbit/s meer dan genoeg.

Probleem 4: de snelheid die je werd aangeboden is niet de snelheid die je ontvangt

De manier waarop de internetsnelheden door providers worden aangeboden is een beetje misleidend. De meest gebruikte kabel voor het ontvangen van het internet is de DSL (telefoon) kabel en deze kun je in de meeste huizen vinden. Ook bieden eigenlijk praktisch alle providers internet aan via deze kabel. Het probleem is echter dat de lengte van je DSL-kabel naar de centrale bepalend is voor je internetsnelheid. Daarnaast hebben dingen zoals televisiekijken hier direct invloed op. De snelheid die wordt geadverteerd is dan ook een maximumsnelheid en vooral in buitengebieden kan deze aanzienlijk lager liggen. Je kunt dit controleren door een online postcodecheck te doen voor jouw adres. Er zijn twee manieren waarop je dit probleem kunt vermijden en dat is door je internet via een andere kabel binnen te krijgen.

  • COAX: het is mogelijk om je internet te ontvangen via je COAX-kabel. Dit is je oude televisiekabel en de meeste woningen hebben hier dus een aansluiting voor. Er is in Nederland één dominante aanbieder van dit type internet en dat is Ziggo. Je bent dus min of meer aan deze provider overgeleverd. Het internet dat je ontvangt is sneller, stabieler en televisiekijken heeft geen invloed op de kwaliteit.
  • Glasvezel: een klein gedeelte van de Nederlandse huishoudens is onderhand aangesloten op het glasvezelnetwerk. Internet via glasvezel is aanzienlijk sneller dan internet via elke andere kabel. Daarnaast kun je net zo snel uploaden als downloaden, wat bij de andere twee opties niet het geval is. Snelheden van 750 Mbit/s zijn te realiseren, maar dan moet je dus wel een aansluiting hebben. Daarnaast is dit ook veel duurder.

Abonnementen vergelijken

Wil jij ook een nieuw televisie- en internetpakket afsluiten? Via onze vergelijker kun je dan snel zien wat de markt je aan te bieden heeft. Maak hier nu gebruik van en bespaar tientallen euro’s door over te stappen.