Vodafone en Ziggo hebben besloten om de handen ineen te slaan, ze zullen samen één bedrijf gaan vormen door middel van een joint venture. Het betekent in de praktijk dat de beide bedrijven voor de helft eigenaar worden van een nieuw op te richten onderneming, die het voor klanten gemakkelijker moet maken om bij de beide partijen diensten af te nemen.
Inhoudsopgave
Beter concurreren met KPN
Ziggo en Vodafone hebben toenadering gezocht om de concurrentie aan te kunnen met KPN in Nederland. Na de samensmelting wordt dat een stuk beter mogelijk. KPN biedt al sinds jaar en dag de combinatie van mobiele en vaste diensten, iets dat Ziggo en Vodafone maar moeilijk van de grond krijgen. Door de krachten te bundelen willen zij ook een provider ontwikkelen die de klant zowel thuis als onderweg en op andere locaties zo goed mogelijk van dienst kan zijn.
Wederzijdse toegang tot diensten
Klanten van Vodafone krijgen de mogelijkheid om gemakkelijker Ziggo-diensten af te nemen, voor de klanten van Ziggo werkt het precies andersom. De kans is groot dat zij kunnen profiteren van kortingen of dat er speciale aanbiedingen beschikbaar zijn. Vodafone en Ziggo hebben laten weten dat de beide bedrijven voorlopig onder de eigen bedrijfsnaam blijven opereren. Wat dat betreft is er sprake van een toevoeging door middel van de joint venture, de samensmelting zit op een andere manier in elkaar dan die tussen Ziggo en UPC die we onlangs hebben gezien.
Eind 2016 daadwerkelijk van start
Het moederbedrijf van Ziggo (Liberty Global) dient nog goedkeuring te krijgen van de Europese Commissie, die op dit moment kijkt naar de joint venture en de gevolgen voor het providerlandschap in Nederland. De beide bedrijven verwachten op dat punt geen problemen, maar hebben tot het moment van de uitspraak de kans om de zaken in ieder geval alvast goed voor te bereiden. Als alles zonder problemen verloopt kan de joint venture eind 2016 van start gaan, zodat de klanten er vanaf dat moment daadwerkelijk de vruchten van kunnen gaan plukken.