Steeds meer mensen kiezen ervoor om regelmatig van telecomprovider te veranderen. Als je namelijk elke keer als je contract is afgelopen een vergelijking maakt van de verschillende nieuwe opties, en indien gewenst overstapt, dan is je contract altijd actueel en voordelig. Veel mensen besparen tientallen Euro’s door jaarlijks te zien wat de telecomproviders aan te bieden hebben. En met een gratis overstapservice, zou je eigenlijk gek zijn als je dit niet deed. Zit jij er ook aan te denken over te stappen? Gebruik dan hier de checklist zodat je niets over het hoofd ziet.
Inhoudsopgave
Check 1: controleer je huidige contract
Als je wilt overstappen, dan moet het daar wel de tijd voor zijn. Loop dus daarom je huidige contract door en controleer wanneer deze is afgelopen. Heb je een contract afgesloten voor onbepaalde tijd en die maandelijks opzegbaar is, of zit je tot een bepaalde datum aan dit contract vast? In de meeste gevallen kun je elk moment overstappen, vooral omdat de meeste huishoudens al jaren hetzelfde contract hebben. Onderstaande checklist kun je gebruiken als je je huidige contract gaat bekijken.
- Is het een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd?
- Kan ik mijn contract maandelijks opzeggen?
- Wat is de einddatum van mijn contract?
- Hoe hoog zijn de boetes als ik vroegtijdig besluit over te stappen?
- Kan ik op dit moment overstappen naar een nieuwe provider?
Check 2: wat heb je nodig?
Vervolgens is het verstandig om even de tijd te nemen om jezelf af te vragen wat je nodig hebt bij je nieuwe provider. Kijk naar wat je nu hebt en of je daar tevreden over bent. Zo niet, wat zou je veranderen? Schrijf dit voor jezelf op en maak een lijstje. Deze kun je later tijdens je vergelijking gebruiken voor het instellen van de filters en het kiezen van een nieuwe provider. Je kunt de antwoorden op de vragen uit onderstaande checklist gebruiken om dit lijstje samen te stellen.
- Heb ik glasvezelinternet ter beschikking of moet ik DSL-internet nemen?
- Hoe snel moet mijn internet zijn?
- Heb ik een download limiet nodig en zo ja, hoeveel?
- Hoeveel televisiekanalen heb ik nodig?
- Wil ik ook radiokanalen?
- Wil ik kunnen opnemen?
- Wil ik HD-zenders ontvangen (of Ultra HD, of 4K)
- Welke extra pakketten wil ik gebruiken?
- Heb ik extra tv-ontvangers nodig?
- Heb ik een wifi-versterker nodig?
- Heb ik internetbeveiliging nodig?
- Heb ik interactieve televisie nodig?
- Hoeveel wil ik betalen?
Check 3: een vergelijking uitvoeren
Nu je weet wat je wilt kun je een vergelijking gaan maken. Kies hier altijd een onafhankelijke website voor, zodat je zeker weet dat ze geen commerciële belangen hebben bij jouw overstap. Gebruik de filters om door te geven welke eisen je aan je abonnement hebt en kijk welke resultaten er naar voren komen. Deze vergelijk je vervolgens op de punten die jij belangrijk vindt. De onderstaande checklist met belangrijke kenmerken aan een abonnement kun je gebruiken bij je vergelijking.
- Duur van het contract.
- De opzegtermijn en mogelijke boetes bij vroegtijdige opzegging.
- Aantal televisiezenders.
- Aantal radiozenders.
- Snelheid van het internet.
- Glasvezel of DSL.
- Upload snelheid.
- Prijs en mogelijkheden voor de extra opties.
Check 4: een beslissing maken
Als je je filters strak hebt ingesteld zal je als het goed is e en overzichtelijk aantal mogelijkheden gepresenteerd moeten hebben gekregen van de vergelijkingswebsite. Nadat je deze mogelijke abonnementen op bovenstaande punten hebt vergeleken, zou er een kandidaat naar voren moeten zijn gekomen die het beste voldoet aan je wensen. De beste provider is vaak niet de goedkoopste provider, maar de provider die het meest complete pakket kan aanbieden voor de laagste prijs. Deze vind je alleen door wat dieper te gaan graven in de abonnementen voordat je overgaat op de overstap. Op die manier heb je niet alleen gekeken naar de snelheid van het internet en het aantal televisiekanalen, maar weet je ook zeker dat je het over de randkenmerken ook eens bent.
Check 5: overstappen
Nu is het tijd om over te stappen en nadat je snel een postcodecheck hebt gedaan om te zien of jouw gewenste pakket in jouw regio wel beschikbaar is, kun je dit in werking zetten. Via een overstapservice wordt eigenlijk alles voor je geregeld. Je gaat naar je nieuwe provider en sluit bij hen je nieuwe contract af. Je hebt dan de mogelijkheid om overstapservice in het aanvraagformulier aan te vinken. Zij zullen er vervolgens voor zorgen dat je oude abonnement wordt opgezegd en dat je nieuwe wordt aangesloten. Vaak is er sprake van een opzegtermijn van 1 maand. Je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om alles zelf te doen en niet van de overstapservice van je nieuwe provider gebruik te maken. Dit kost je meer werk, maar dan heb je wel alles zelf onder controle.
Abonnementen vergelijken
Via onze vergelijker kun je hier alvast een aantal abonnementen vergelijken van televisie- en internetaanbieders. Ook jij kunt dan vast veel geld besparen door over te stappen.