Consumenten die TV en internet vergelijken doen er verstandig aan goed te kijken naar de beschikbare TV-zenders, de snelheid van de internetverbinding en bijvoorbeeld de klantenservice van de provider. Onlangs werd bekend dat het bij consumentenprogramma Radar klachten regent over Fiber, een aanbieder via het glasvezelnetwerk.

Fiber is een relatief nieuwe provider, net als Tele2 die echter heeft aangegeven zich juist meer op de mobiele markt te willen gaan richten. Fiber is voortgekomen uit Fype, maar lijkt er sindsdien nog niet in te slagen om alle klanten vlekkeloos van TV en internet te voorzien.

Sinds nieuwe naam Fiber veel klachten

Het bedrijf wijzigde de naam van Fype naar Fiber om zich volledig op glasvezel te kunnen storten. De provider is landelijk actief en adverteert met een uitstekende service. In de praktijk blijkt dit in een aantal gevallen tegen te vallen. Consumentenprogramma Radar vroeg klanten actief naar hun ervaringen met de provider en was verrast over het aantal klachten dat er werd doorgegeven.

Zowel bij Radar als op klacht.nl en bij Klachtenkompas zijn veel slechte ervaringen met Fiber te vinden. Het lijkt aan te geven dat de provider er met glasvezel voor wil zorgen dat er veel TV-zenders en en hoge internetsnelheid beschikbaar zijn, maar dat dit nog niet altijd soepel verloopt. Er zijn zowel pakketten voor los internet als voor alles-in-1-beschikbaar, maar daar bestaan dus veel klachten over.

Lange wachttijden en afspraken niet nagekomen

Klanten van Fiber die online hun TV en internet vergeleken geven aan dat ze last hebben van lange wachttijden. Tijdens het vergelijken van de mogelijkheden voor TV en internet kijken ze vooral naar het TV-aanbod en de internetsnelheid, maar hadden ze geen rekening gehouden met een standaard wachttijd van een uur bij de klantenservice. Een van de klanten geeft aan drie dagen te hebben moeten bellen en anderhalf uur in de wacht te hebben bestaan. De redactie van Radar probeerde dit zelf uit en stond meer dan een kwartier in de wacht om een persvoorlichter te kunnen spreken.

Bovendien geven de klachten aan dat Fiber de gemaakte klachten niet altijd na zou komen. Afspraken met monteurs worden niet nageleefd en ook de levering van producten blijft soms uit. Klanten die online TV en internet vergelijken bij Fiber komen daardoor bedrogen uit.

Fiber wil de zaken goed bekijken

Radar heeft Fiber uitgenodigd om de situatie in de studio te komen toelichten. De provider heeft aangegeven op voorhand enkele cases in te willen zien, maar dat bleek helaas niet mogelijk. Fiber heeft er daarom voor gekozen om alleen schriftelijk te reageren.

De provider betreurt dat sommige klanten het idee hebben niet te worden gehoord. Door goed in de zaken te duiken wil Fiber zorgen voor een passende oplossing. Het advies? TV en internet vergelijken bestaat uit meer dan een blik op de aangeboden producten, kijk ook goed naar ervaringen van andere klanten en bel ter proef eens met de klantenservice.