Tele2 richt zich inmiddels enige tijd op de markt voor TV en internet en wil meer aandacht gaan besteden aan de markt voor mobiele telefonie. Het bedrijf heeft de doelstelling uitgesproken om in 2020 minimaal 20% van de mobiele markt in handen te hebben.

Dat vertelt algemeen directeur Malin Homberg in een interview met het FD, dat vroeg naar de doelstellingen voor de komende jaren. Tele2 kijkt uit naar een omzetgroei richting de miljard euro per jaar, terwijl er vorig jaar nog sprake was van €266 miljoen. Een groot deel daarvan was afkomstig uit de abonnementen voor TV en internet, maar daar moet de komende jaren dus verandering in gaan komen.

Minder verwachtingen van de zakelijke markt

Eerder richtte Tele2 zich ook meer specifiek op de zakelijke markt, maar daar lijkt voorlopig een einde aan te komen. Eerder al boekte de provider van TV en internet een groot bedrag af op de waarderingen voor de contracten aldaar. Het lijkt erop dat Tele2 een moedige poging heeft gedaan om er daar tussen te komen, maar nu tot de conclusie komt dat dit helaas lastig zal blijken. TV en internet vormt een lastige markt, vooral bij zakelijke klanten. De mobiele telefonie voor met name datahongerige klanten moet een stuk meer kansen bieden, zodat het bedrijf zich kan ontwikkelen tot een waardige concurrent voor de drie grote providers die er op dit moment actief zijn.

tele 2 tv en internet

Intensief gebruik van de mobiele telefoon

Tele2 wil zich naast TV en internet gaan richten op de consument die graag veel data gebruikt. Het zal voornamelijk gaan om jongeren, al zijn er ook volwassen doelgroepen die veel data gebruiken door bijvoorbeeld video’s te streamen of on-the-go muziek te luisteren. Er komen steeds meer consumenten bij die intensief gebruik maken van de dataverbinding van hun mobiele telefoon, waardoor er volgens Tele2  groei mogelijk is in dat segment.

Het valt Tele2 tevens op dat steeds meer consumenten ook thuis gebruik maken van de mobiele verbinding. Die is in een aantal gevallen stabieler dan de wifi-verbinding, bijvoorbeeld vanwege drukte op het 2,4GHz-netwerk voor internet.

Tele2 heeft flink geïnvesteerd in het eigen mobiele netwerk, de winkels en de marketing. De hoge kosten hebben in 2016 geleid tot een negatief bedrijfsresultaat. Volgens de algemeen directeur was dat op voorhand te verwachten en moeten die investeringen ervoor gaan zorgen dat het in 2017 en de jaren die volgen een stuk beter zal gaan.

TV en internet van Tele2

Tot nu toe maken klanten vooral gebruik van TV en internet van Tele2, waarmee ze bijvoorbeeld kiezen voor een scherpe prijs. We zullen de komende jaren gaan zien of de provider er ook in slaagt om een groter deel van de mobiele markt te bereiken. Tot nu toe zijn het KPN, Vodafone en T-Mobile die de markt nog altijd in handen hebben. Zij bewegen andersom ook richting de combinatie van TV en internet, waardoor er uiteindelijk 4 overkoepelende providers zouden kunnen ontstaan.